Weer terug in de bewoonde wereld - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Michelle en Bart - WaarBenJij.nu Weer terug in de bewoonde wereld - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Michelle en Bart - WaarBenJij.nu

Weer terug in de bewoonde wereld

Blijf op de hoogte en volg Michelle en Bart

20 Juli 2014 | Maleisië, Sepilok

Dag allemaal,

Daar zijn we weer, de afgelopen dagen hebben we op behoorlijk afgelegen stukken gezeten waar we blij waren dat er water uit de douche kwam (als er dat al uit kwam) dus we hadden alles behalve wifi. Dan zit er niks anders op dan jullie nu te vermaken met een lang verhaal.
Dag 5 ging onze wekker om 7 uur. Na een wat korte nacht hebben we ons bepakt en bezakt en hebben ons aan een ontbijt gewaagd. Dit was nogal luxe, naast toast ook eieren en pannekoeken. Al snel was de taxi er. Deze nam onderweg een short cut omdat de weg vast stond.
Het was mooi om te zien hoe de bossen hier bestaan uit palmbomen. Dit maakte de nogal hobbelig weg vol met gaten goed. Uiteindelijk kwamen we uit bij de jetty. Hier bleek dat we ipv zo weinig mogelijk spullen gewoon alles mochten meenemen. Na een korte briefing kwamen we erachtwr dat we de komende dagen een privé gids zouden hebben. De andere mensen hadden namelijk hun vlucht gemist. Eenmaal op de jetty was de zee gelukkig rustig. Dit ritje duurde een uur. Eenmaal op het eilandje moest je ie zonnebril op, het deed letterlijk pijn aan je ogen zo wit als het strand was. Op het eiland kregen we een kamer aangewezen. Ze waarschuwde ons van te voren dat het basic zou zijn, wij vonden dit heel erg meevallen. Het was eindelijk bikinitijd. In onze zwemkleding zijn we op.pad gegaan om het eiland rond te wandelen en wat foto's te maken. Na wat mooie plaatjes te hebben geschoten was het lunchtijd. Rijst! Na het etwn hebben we op het strand gelegen, gezwommen en gesnorkeld. Leek een beetje op egypte, minder mooi. Maar wel zeekomkommers gezien.
Wat is dit eiland mooi zeg. Onderweg om te douche zagen we een lizzard (of hoe je dat ook schrijft). Wat een slome beesten.
Toen kwam het douche... dit was wat minder luxe. Met vlagen kwam er water uit en wat er uit kwam kreeg ik mezelf niet mee schoon. Maar goed dat hoort erbij. Na de douche was het tijd voor qualitytime met onze gids. Ondertussen zag michelle een schildpad baby ontsnappen. We hadden geluk: we mochten hem zelf in de zee gaan uitzetten. Bart nam hem mee richting de zee. We hebben hem sam genoemd. Na het vrijlaten van onze baby heeft de gids nog wat verteld over de schilpadden. Hierop volgde een video over turtles en mochten we door een mini museum.
Na de film mochten we aansluiten voor diner; rijst!
Na het eten hoort een bak koffie, onder het genot van een slappe bak koffie begonnen we aan ons dagboek verhaal. Tegen alle verwachtingen in werden we al geroepen door de ranger. Het was namelijk tijd om bij te wonen hoe een schilpad eieren legt. De schilpad graaft zich in op het strand en begint dan met eieren leggen. Voordat het ei eruit komt, komt er eerst een soort slijk uit. We konden dit van vrij dichtbij bekijken, erg leuk om te zien. Na het leggen van de eieren rust de schilpad uit. Dan krijgt ze tranen in haar ogen. Deze schilpad had 92 eieren gelegd. Het was een greenturtle van 125 cm lang en haar schild was 74 cm breed. Na het begraven van de gelegde eieren zodat ze beschermd konden uitkomen hebben we nog wat schikpadjes uitgezet. Dit kon natuurlijk niet op tegen het zelf uitzetten van onze baby schilpad. Zo was dag 5 alweer ten einde.
Dag 6
Om zes uur ging de wekker. We zaten nog steeds op het droomeiland. Ver van de bewoonde wereld. Er rijden hier geen autos, het water kan op zijn, geen wifi en ee mogen maar een bepaald aantal mensen op het eiland. Bovendien stikt het er ook van de politie ivm de philipijnen. Na het ontbijt zagen we op het bord dat er de avond ervoor 18 schilpadden eieren hadden gelegd.
Het was tijd om weer te gaan. Per boot gingen we weer naar het vasteland. Onderweg zagen we de huisjes op palen zoals op discovery en oplichters in het buitenland. Leuk om te zien.
Aan land pakte we de taxi naar Sepilok om om 10 uur voedertijd mee te maken van de urang oetangs.
Bij aankomst kregen we weer een informatiefilm. Na de film was het voedertijd. Hier hebben we 5 urang oetangs gezien. Het blijven leuke beesten. Na voedertijd gingen we met de bus naar een local restaurant voor lunch: rijst. Dit was een restaurant uit de lonely planet; ze kennen geen toiletpapier.
Na de lunch gingen we op naar een jetty die ons naar onze chalet bracht bij de kinangbintan rivier. Dit was 3 min per jetty. Bij aankomst kregen we een drankje en briefing en konden we ons chaletje bekijken. Ohja voor je je chalet in mocht moest je ook hier je schoeneb uit. Om 15:30 was het koffietijd, en na koffietijd was het tijd voor onze afternoon rivercruise. Eerst hadden we onze personal belonings gedropt en een zwemvest gehaald. Bij de koffie kregen we oliebollen. Om 16:00 uur begon de cruise. Deze duurde iets meer dan twee uur. Onderweg hebben we het nodige wild gespot: hornbills, lizard, neusapen, makaken met korte en lange staart, red snake +- 2,5 m, python en vele vogelsoorten.
Onderweg was een touwenbrug gemaakt voor urang oetangs, deze kunnen namelijk niet zwemmen. Echter zagen wij er een makak oversteken, een leuk gezicht. Na de boottocht gingen we terug naar onze chalet om ons klaar tw maken voor diner en de nightwalk. Het eten was lekker. Groente, friet, unionrings. Na het eten hebben we de rubberen laarzen aangedaan en zijn we begonnen aan de nightwalk. Je loopt achter je chalet de jungle in met je zaklampje. Als eerst zagen we een soort schorpioen. Daarna zagen we een slapende specht in de boom en als kers op de wandeling zagen we een "ghost monkey" tenminste zo noemen de locals ze. Echt een lief beest.
Voor we het wisten was de nightwalk voorbij en stonden alweer bij onze chalet. We brachten de rubberen boots terug en gingen op onze sokken naar huis. Even lekker gedouched en alles weer gepakt.
Dag 7
Om 5:25 ging de wekker voor de ochtendcruise. Het had vanacht erg hard geregent en zo regende het ook nog wat in de ochtend. We gingen om 6:00 uur een ochtendcruise maken. Tijdens deze cruise zagen qe neusapen, makaken, hornbills, zee adelaara en nog wat vogels. Na de cruise was het tijd voor het ontbijt. Na het ontbijt moesten we onze spullen weer pakken om met de jetty de rivier weer over te steken.
Na een ritje van een half uur kwamen we uit bij de gomantong caves. Hier zijn we in een grot geweest. Super mooi, maar het stonk er naar alle poep van de beesten in het midden van de grot en de hele grot zat heeeelemaal vol kakkerlakken. Maar het was er super mooi en heel veel vleermuizen.
Na ons bezoek aan de grotten zijn we na 2 uur aangekomen bij de airport. Waar wij eigenlijk ook gedropt zouden worden, maar we zouden daar dan 7 uur moeten wachten op onze vlucht en aangezien ze aan het renoveren zijn is die niet geheel ideaal. Dus hebben ze ons afgezet bij een english tea house waar we nu zitten te wachten totdat het half vijf is om naar de airport te gaan. Hier vliegen we door naar Kota Kinalabu.
Vanuit daar zullen jullie weer wat van ons lezen.

Tot dan!

Liefs

• 20 Juli 2014 - 09:07

Wendy:

Ha die "rijstboerkes", welkom terug in de bewoonde wereld. Jammer dat je baby Sam niet mee hebt kunnen nemen. Hadden hem graag in de familie willen verwelkomen. Dus hopelijk hebben jullie er veel foto's van gemaakt. En die witte stranden........... wij zijn wel een beetje jaloers!!!! Nou, geniet er maar weer van en een hele goede reis naar Kota Kinalabu. Op naar het volgende avontuur. Lieve groetjes Rob, Wendy, Chayenne en Jady

• 20 Juli 2014 - 12:06

Paul En Francy:

Hey, super leuk dat we kunnen lezen en zien wat jullie zoal beleven. Groetjes Paul Francy Youri en Summer

• 20 Juli 2014 - 15:49

Marijke:

Hoi jullie daar. Wat een leuke foto"s en wow dat eiland met dat witte strand.(hadden ze daar ook bounty's)
    Geniet van de komende duikdagen.Groetjes en veel liefs