Phu Quoc - Reisverslag uit Ðảo Phú Quốc, Vietnam van Michelle en Bart - WaarBenJij.nu Phu Quoc - Reisverslag uit Ðảo Phú Quốc, Vietnam van Michelle en Bart - WaarBenJij.nu

Phu Quoc

Blijf op de hoogte en volg Michelle en Bart

13 Januari 2018 | Vietnam, Ðảo Phú Quốc

Goedenavond :)

Zo en toen waren we geland op Phu Quoc. Wanneer we het vliegtuig uitstapte voelde je meteen de warmte je tegemoet komen. Dat zou wat beloven voor de dagen daarna.
Eenmaal in ons hotel onze spullen te hebben gedropt hebben we een strandwandeling gemaakt. We hebben een flink stuk gelopen en hebben lekker wat aan het strand gedronken. Het water hier is heel helder en je kunt ver weg kijken, omdat de zee aan deze kant van het eiland rustig is in dit seizoen. Het strand is op heel veel plekken erg schoon. Ook zijn er van die leuke strand tentjes met lampionnetjes waar je heel mooi zonsondergang kan bekijken. In de avond zijn we bij een burgertent gaan eten, deze werd gerund door Amerikanen en was dus goed te doen. Wat ons als eerste is opgevallen aan Phu Quoc is dat er enorm veel Russen rondlopen. De liters vodka vloeien hier rijkelijk en de menukaarten zijn naast het Engels ook te vinden in het Russisch. Totaal andere mensen dan die we de afgelopen tijd zijn tegen gekomen, maar niet vervelend gewoon anders.

De dag erna hebben we een dokter laten komen voor Bart. Die had voor de derde dag onverklaarbare koorts die niet omlaag te krijgen was met paracetamol. Omdat er hier een kans is op dengue en andere tropische ziekten hebben we een dokter laten komen. Al met al een bacterie in de keel en met antibiotica weer snel op de been. Deze dag werd een verplicht dagje strand, heel erg vervelend natuurlijk.
Wat we hier in de zee vonden was best wel leuk. Een 7 armige zeester en die waren er nog best veel te vinden ook.
In de avond hebben we een taxi gepakt naar de 'hoofstad' van het eiland Duong Duong. Daar zijn we naar de nightmarket gegaan. We hadden bewust niet gegeten omdat we hier street food wilde gaan eten. Bart heeft hier een soort hotdog gegeten. Beide een Vietnamese pizza met heerlijke verse groenten en als toetje hadden we ijsrolletjes. Daar zal ik wat meer over uitleggen. Je kiest je fruitmix of oreo en daarmee gaan hun ijs maken. Ontzettend snel met twee spateltjes mixen ze je gekozen mix met ik denk een soort ijs. Met die spatels doen ze een aantal enorm snelle handelingen en uiteindelijk heb je een bakje met ijsrolletjes in je hand. Super lekker en dus ook super vers. Verder hebben we hier de sugar cane (die we van mama Gia hadden gekregen maar dan als snack) juice geprobeerd. Echter viel deze niet zo in de smaak.

De tweede volle dag op Phu Quoc hebben we wederom een scootertje gehuurd. Oh ja we ontbeten lekker elke ochtend op het strand, heerlijk zo al in de vroege ochtend dat geluid van de zee. Maar goed de scooter, je kan namelijk niet in Vietnam zijn geweest en niet op een scooter hebben gezeten. Met de scooter zijn we naar de gevangenis gereden uit de Vietnam oorlog. Dit was een van de grootste gevangenissen die vroeger een groot deel van het eiland omving. Een deel van de gevangenis staat er nu nog om te bekijken en ze hebben bepaalde situaties nagebootst aan de hand van poppen. Om de gevangenis heen zitten wel vijf lagen prikkeldraad. Bij binnenkomst zie je gelijk de kooien op de grond. In deze kooien, je kunt het vergelijken met een konijnen ren met een platdak van prikkeldraad, waar ze dus de mensen met twee of drie in legde. In alle weersomstandigheden. In de zomer verbanden de mensen dan ook levendig. Je kon er alleen in liggen of je moet heel lenig zijn. Eigenlijk best wel vreselijk om te zien. In de soort keetjes, daar kun je het mee vergelijken, lieten ze dagelijkse situaties zien. Zoals dat de vloeren in deze ruimtes in eerste instantie van zand waren, maar de Vietnamezen gingen hier gangen en kuilen in graven waardoor er veel konden ontsnappen. Uiteindelijk hebben ze betonnen vloeren gestort. De dagelijkse martelingen werden ook uitgebeeld. Zoals iemand boven het vuur hangen om het mannelijk geslachtsdeel te verbranden of het slaan van spijkers in iemand zijn voet. Ze zaten met 90-120 man in zo'n keet. Ze kregen weinig te eten, soms zelfs geen zout bij het eten.
Na dit gezien te hebben zijn we naar Sao beach gereden. Dit was prachtig. Een hagelwit strand met een ruwe zee. Deze hebben we helemaal afgewandeld en wat mooie plaatjes geschoten. Uiteindelijk zijn we door gereden naar een peper boerderij. En zoals dat hier in Vietnam gaat; het gehele huis, tuin, boerderij wordt opgesteld voor gasten. Dus je loopt er gewoon zelf rond en bekijkt alles zelf. Ze laten hier de peper plant als een soort klimop groeien. Wij zijn erg fan van peper in onze maaltijden dus hebben hier dan ook een paar gram peper ingeslagen. Uiteindelijk zijn we nog naar een waterval gegaan. Op foto's van Google en de map van hier een hele mooie. Dus wij klimmen en klauteren op flipflops, kwamen we tot de ontdekking dat het natuurlijk dry season was. Dus van dag mooie gordijn als waterval was niet heel veel te zien helaas. Maar alsnog lag de waterval erg mooi in de natuur.

Onze laatste dag op Phu Quoc hebben we weer lekker rustig aan gedaan en lekker op het strand gelegen. We hebben, op het national park na, zo goed als alles op dit eiland gezien. Het national park hebben we overgeslagen vanwege de warmte en het feit dat met deze warmte er toch geen dieren zichtbaar zouden zijn (lazen we ook veel terug in recensies). Dus wij hebben nog lekker een dagje gestrekt op een bedje in het zand gelegen. De laatste sunset gekeken, waarvan die van vanavond de meest heldere was.
Vanavond zijn we weer terug gevlogen naar Ho Chi Minh City. Daar hebben we een voor onze begrippen luxe hotel geboekt. Onze laatste bestemming alweer, maar ook hier hebben we 30+ graden! In de stad willen we nog meer gaan bekijken van de oorlog en een dag richting de Chi Chi tunnels die de Vietnamezen tijdens de oorlog hebben gegraven. Nog genoeg te doen dus!

Tot snel weer!

• 13 Januari 2018 - 19:14

Han:

Zo dat Phu Quoc, lijkt wel een eiland wat iets meer toeristich is. Misschien wel voor een breder publiek geschikt in vergelijking met de rest van jullie bestemmingen. Geniet nog van de laatste stek en dagen en bedankt alvast voor de mooie verhalen. Groetjes, Han

• 13 Januari 2018 - 22:07

Wendy:

Weer een mooi verslag om te lezen, maar wat vervelend dat Bart ziek is geweest. Gelukkig dat de medicatie goed heeft gewerkt.

Geniet van jullie laatste, luxe bestemming en alvast een hele goede reis terug (maar daar moeten jullie nog nu nog niet aan denken). Eerst even lekker jezelf laten verwennen!!

Veel liefs uit Heeze

• 15 Januari 2018 - 13:14

Ans:

Wat hebben jullie veel gezien en meegemaakt
    met zo'n reis gaan je ogen echt wel open en hoe de mensen daar op een andere manier leven zoals bM
    Maar jullie maken er een erg mooi verslag van erg leuk om te lezen
    grAns