Dalat & HCM - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Michelle en Bart - WaarBenJij.nu Dalat & HCM - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Michelle en Bart - WaarBenJij.nu

Dalat & HCM

Blijf op de hoogte en volg Michelle en Bart

08 Januari 2018 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Gisteren waren we nog een dagje in Dalat.
Dalat is een stadje dat Franse invloeden heeft. Zo zie je hier veel restaurants waar ze ook een wijnkaart hebben, hebben wij nog nergens anders gezien. Maar ook de gebouwen hebben Franse invloeden en ze hebben een soort van eifeltoren. In Dalat is alles net wat moderner. De restaurants en de gebouwen ogen allemaal net wat moderner. Tussen het moderne door heb je ook hier de garage huisjes en het eten en leven van de straat.
Wat wij ook erg leuk vonden aan Dalat was dat het totaal niet gericht was op buitenlandse toeristen, maar eigenlijk meer op eigen toeristen. Als wij in die twee dagen 20 toeristen (buitenlandse) hebben gezien is dat veel.
Verder hebben ze in Dalat héél veel kassen. Ze kweken hier aardbeien, heel veel bloemen. Dalat is DE bloemen'stad' van hier en ze verbouwen koffie.
Langs de weg branden ze hier al het groen weg. Bewust en meer uit voorzorg. Ze doen dit uiteraard niet geheel gecontroleerd, maar gewoon op z'n Vietnamees.
Na onze avontuurlijke dag hadden we nog een halve dag in Dalat de dag erop. Dus vroeg de scooter op en erop uit.
We hebben zon 30 km op een scootertje met z'n tweeën door de bergen gereden. Echt een hele mooie tocht. Uiteindelijk wilde we naar de elephant waterfalls, maar aan Engelse wegbewijzering doen ze hier niet. Dus in eerste instantie konden we het niet vinden. Langs de weg zagen we een restaurantje met olifanten. Dus wij dachten: daar is het! Echter sprak daar niemand Engels. Maar wat is die veelste dure telefoon voor deze mensen dan een uitkomst! Google translate is dan even je beste vriend. We waren een beetje te ver doorgereden dus moesten we terug. Het was er zo rustig, we waren er vroeg gelukkig. Eenmaal bij de waterval, super mooi overigens, bleek dat we nog best wat moesten klimmen en klauteren om halverwege en onderaan de waterval te komen. Maar wat prachtig was dit.
Uiteindelijk zijn we terug richting hartje Dalat gereden om even lekker wat te eten. Daarna bleek dat we niet zoveel tijd meer hadden en we moesten kiezen tussen een Pegoda en een crazy house. Adhv TripAdvisor toch gekozen voor de Pegoda. Dus hop het scootertje weer op en gas erop.
Deze pagode lag in een soort van zijsteegje en had verschillende onderdelen. Alles bestond uit kleurrijke mozaïek en omdat Dalat de bloemen'stad' is stond er ook een standbeeld geheel van bloemen gemaakt. Een soort bloemencorso 2.0. maar ook hier werden we weer verrast, onderin de pagode was ineens een spookhuis? Echt op z'n Vietnamees maar wel erg grappig. Uiteindelijk zat onze tijd er op in Dalat en was het tijd om de bus naar de airport te pakken.
We hebben ervoor gekozen, lichtelijk omslagtig, om eerst naar Ho Chi Minh te vliegen en daar lekker in een hostel te slapen om vervolgens vanuit daar de bus te pakken naar Can Tho. We hadden namelijk geen zin om 14 uur in een slaapbus te moeten liggen/zitten. Dus zo gezegd zo gedaan. Na 35 minuten vliegen waren we in Ho Chi Minh City. Een enorm drukke stad. Nog véél en véél meer scooters dan we eerst gezien hadden, ookal zou je denken dat dit onmogelijk is. Even in het hostel op adem gekomen en daarna de straat op om te eten. We komen namelijk nog terug in Ho Chi Minh City om onze vakantie af te sluiten.
Na wat eten vroeg ons bedje in, want morgen willen we al vroeg vertrekken richting de Mekong Delta.

Om half acht zaten we dan ook netjes gewassen en gestreken aan het ontbijt. De vrouw van het hostel regelde mooi een taxi voor ons die ons naar een soort van busstation bracht. Daar werden we met nog 15 andere Vietnamezen in een veel te klein busje gestopt. Heerlijk al die aroma's van die mensen én als kers op de taart een huilende baby. We zagen het even niet zo zitten, we zouden namelijk 4/5 uur in de bus zitten. Maar godzijdank stopte we na enige tijd bij een groot busstation, we denken dat ze de grote bussen niet door de stad laten gaan en daarom een apart station daarvoor hebben. Bij dat station werden we in een sleeperbus geladen. Oftewel allemaal losse bedjes twee boven elkaar. Hebben we dat toch ook nog mee mogen maken.
Onze volgende bestemming gaat Mekong Delta zijn in het plaatsje Can Tho. Hier gaan we net als in Ninh Binh basic in een hutje slapen. Echter is het hier tussen de 25-30 graden, heerlijk dus!