Kuching & Bako National Park - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Michelle en Bart - WaarBenJij.nu Kuching & Bako National Park - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Michelle en Bart - WaarBenJij.nu

Kuching & Bako National Park

Blijf op de hoogte en volg Michelle en Bart

28 Juli 2014 | Maleisië, Kuching

Zo na onze eerste nacht in Kuching hebben we wat rustig aan gedaan. Een beetje uitgeslapen en daarna op ons gemak aangekleed en ontbeten (een erg simpel ontbijtje na wat we in Mulu gewend waren). Na het ontbijt zijn we wat sightseening gaan doen. Over de promenade zijn we langs drukke marktjes naar de Kuching Mosque gegaan. Erg indrukwekkend. Hierna volgde een bezoek aan het Sarawak museum. Hier stonden wat opgezette dieren maar het leukste was een longhouse. Erg indrukwekkend om te horen dat hier nog steeds mensen in leven. Het erge is dat we hoorde dat deze mensen op het moment aan het overleven zijn ivm het lage water. Ook zijn we de Tue Pek Kong Temple gaan bekijken.
Na al die sightseening hebben we ons lunch in een supermarktje gehaald en deze opgegeten in het hostel. Daarna was het tijd voor wat relaxing. We hebben onze zwemkleding aan gedaan en zijn gaan swimmingpoolcrashen. We zijn namelijk het Pullman binnengegaan maar hier moesten we betalen. Dit wilde wij arme studentjes natuurlijk niet. Dus zijn we het Hilton binnen gesneaked en gewoon gaan zwemmen. Het grappige van alles is nog dat ze dachten dat we echte gasten waren en ons zo dus ook behandelde. Hiermee bedoel ik vragen of we drinken wilde etc. Hier hebben we lekker tot 16.00 uur aan het zwembad gelegen. Daarna zijn we de shoppingmalls afgegaan. Hier hebben we alleen ijsjes gekocht.
Als afsluiten van deze fijne middag hebben we een welverdiend drankje genomen aan de waterkant. Na dit drankje zijn we terug gegaan naar ons hostel om te kijken waar we zouden gaan avondeten. Adhv tripadvisor is dit Borneo Delight geworden. Echt een super restaurant. We hebben hier voor 16 RM dit is omgerekend ong 4 euro avond gegeten. Ik had noodlesoup (mijn debuut met stokjes eten is hier ook gemaakt) Bart had een sweet and sour rice, frietjes vooraf, Bart een biertje en ik een cola. Dit is dus helemaal niks, het leukste is nog dat dit het lekkerste eten was wat we tot nu toe gegeten hebben.
Bij terugkomst in het hostel hebben we nog wat gekletst met gekke Duitsers.
Hierna lekker gedouched en onze was opgeruimd. We hebben 3.5 kilo was laten doen voor 4 euro. We kregen de was na 5 uur super lekker ruikend en netjes opgevouwen terug. Een super service dus.
Voor we gingen slapen hadden we nog een gesprekje met de man van ons hostel. Hij vertelde ons dat hij en zijn familie nog leven in een longhouse. Erg bijzonder.
Na een nachtje slapen was het tijd voor het Bako National Park.
We wilde eigenlijk de hele vroege bus, maar vanwege de ramadan (suikerfeest) reed deze niet.
Dus dan maar de bus om 8uur. We dachten dat we wisten waar we op deze bus moesten stappen maar helaas. We hadden het mis. We hadden nog 10 minuten en wisten bijgod niet waar we heen moesten.
Dus we spraken we een man aan om te vragen waar het was, na zijn uitleg begrepen we het echter nog niet. Wat doen die lieve aziaten dan? Juist, die lopen mee totdat ze zien dat jij in de goede bus zit, eerder nemen ze er geen genoegen mee. Super lief dus.
Maar aan de andere kant ook wel een beetje lastig, wij voelen ons namelijk snel bezwaard dat deze man zijn tijd moest verdoen met ons wegbrengen en zeiden halverwege dat het goed was en dat we het wisten. Maar in hun cultuur is dit beledigend. Het is dus wel erg aanpassen en onze eigen cultuur een beetje aan de kant zetten, ookal is dit met de beste bedoelingen.
Na 45 minuten met de bus waren we in het Bako National Park. Althans het eerste kantoortje. Vanuit hier moesten we nog 15 minuten met de jetty. Hier is het niet gebruikelijk om vanaf een kade te gaan dus was het weer schoenen uit en lopen tot aan het vaste land.
Wanneer we de ingang passeerde zagen we al silver leaf monkeys in de boom.
Daarna werd er bij de receptie een plan gemaakt voor welke trials je kon gaan lopen adhv de tijd die je had. Het plan voor ons was dat we begonnen aan een tocht van 800m enkel (1uur) en daarna een lunch zouden nemen en na de lunch een tocht van 2.6 km enkel (1.5 uur).
De eerste trial was best wat klimmen. Anders dan in de andere parken die we tot nu toe gehad hebben. Hier hebben ze namelijk geen paden aangelegd maar is het echt klauwteren aan de boomwortels. Dit had wel zijn charmes. In eerste instantie dachten we huh?! 1 uur over 800 meter? Maar we hebben er uiteindelijk zelf ook 45 minuten voor nodig gehad. Dit door het vele klimmen. Echter na 400 meter kwamen we ineens heel dicht bij een groep van ongeveer 10 proboscis monkeys (neusapen). Dit waren voornamelijk mannetjes, die hebben juist die grote neus. We waren maar met zijn 2e op dat moment dus zijn niet te dicht bijgekomen. Maar hebben op een leuke afstand onze ogen uit staan kijken en foto's gemaakt.
Het is onvoorstelbaar hoe die dunne takjes die beesten houden.
Aan het einde van de trial kwamen we uit bij een lekker rustig strandje. Ook hier waren we maar met zijn 2e, dit omdat we zo vroeg waren.
Op de terugweg van de trial hebben we niets gespot. Bij terugkomst bij de office hebben we wat gegeten en zijn we begonnen aan onze tweede trial. Als verassing zagen we voordat we deze trial begonnen nog 2 wilde zwijnen die Michelle nog graag wilde zien. Echt super leuk om te zien. Het begin van de tweede trial was erg heftig, 1 kilometer om hoog op het warmste van de dag a la 37 graden. Na de klim was het nog zo'n 1.5 kilometer over het landschap op de berg. Deze bracht ons uiteindelijk bij een prachting vieuwpoint. Een prachting uitzicht over een strand met rotsen aan de zijkant. Het strandje zat dan ook verstopt tussen de rotsen. Een rots was er erg bekend, deze heeft de vorm van een cobra en zie je ook overal op plaatjes. Die kunnen we dus ook weer van ons lijstje afstrepen. Bij terugkomst zagen we makaken. Deze leken heel lief, maar ondertussen aten ze wel een koekje die ze gejat hadden. Het was weer tijd om met de jetty terug te gaan.
Bij terugkomst moesten we even wachten op de bus maar deze kwam vrij snel.
Weer terug in het hostel wilde we snel douche, wat waren wij vies. We hebben nog nooit zoveel gezweet. Hierin tegen hebben we 4.5 liter water en 1.5 liter frisdrank gedronken (samen in 6 uur tijd).
Na het douche zijn we met een Kotak (italiaanse gondel met dakje, staat Kuching bekend om) naar de overkant gevaren en terug. Dit voor 1 RM pp (omgerekend 0.25 eurocent). Aan de overkant was echter niets te beleven. Dit was een moslim wijk, maar het vandaag suikerfeest. Kuching was dan ook compleet leeggelopen en veel was gesloten. De mensen hier hebben allemaal super mooie gewaden aan. En de hele familie is in de zelfde kleur, een grappig gezicht. Na het bootritje hebben we een Amerikaans gezin wat we kenden van de homestay in Mulu meegenomen naar ons restaurantje Borneo Delight.
Hier hebben we dan zelf ook weer heerlijk gegeten voor 5 hele euro's. Na het eten zijn we nog een laatste keertje de shoppingmalls afgegaan en hebben we een stok kaarten en pennen gekocht. Nu nog even lekker chillen in het hostel en optijd slapen.
Vanacht om 5 uur gaan we met de taxi alweer naar de airport.
De tijd is wederom gevlogen maar hebben vandaag echt een hele gave dag gehad.
Wat nog veel erger is, is dat we het fijne Borneo gaan verlaten. We hebben hier echt een super fijne tijd gehad. ik weet zeker dat er nergens op de wereld zo' n lieve en eerlijke mensen zijn.
Ik (Michelle) heb me nog nooit ergens zo welkom en veilig gevoeld.
Maar morgen staat er ons ook een leuke dag te wachten: de highlights van Kuala Lumpur die we nog niet hebben gezien bekijken.

• 28 Juli 2014 - 16:01

Christina:

Hoi arme studentjes.....
    Zo arm dat jullie 3,5 week naar Maleisie zijn ;-)
    Weer heel wat gezien, en nu bijna relaxen!!
    Geniet er nog van.

Liefs
    Christina

Ps:Laat alles maar daar wassen want zo goedkoop is onze wasserette niet :p

• 30 Juli 2014 - 21:43

Gabriëlle:

Geweldig! ff in het Hilton hotel zwemmen, doe maar luxe :P.
    Gaaf die trip door het national park, moet erg indrukwekkend geweest zijn als ik dat zo lees!!
    Bizar, hoe laag die prijzen daar liggen, maar voor een arme student wel ideaal!:P
    Fijn dat je je zo welkom gevoeld hebt daar, een ervaring die niemand meer van je afpakt!!