Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Michelle en Bart - WaarBenJij.nu Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Michelle en Bart - WaarBenJij.nu

Ninh Binh

Blijf op de hoogte en volg Michelle en Bart

02 Januari 2018 | Vietnam, Ninh Bình

Hi,

Voor jullie allemaal een goed 2018 gewenst!
Onze oudjaarsdag is begonnen met varen, de hele ochtend varen door de baaien bij Halong Bay waar ook af en toe het zonnetje zich liet zien.
Na een goede lunch zijn we met de bus vertrokken naar Ninh Binh. We hebben zo'n vijf uur in de bus gezeten, maar dat was niet erg. Onderweg konden we mooi van alles zien. Zoals de meest volgeladen scooters, scooters met aanhangwagens, scooters met een vierdubbele kippenhok achterop en de typische slippers die de mensen hier allemaal dragen. De huizen hier zijn overigens 2 meter breed en verder lang en hoog. Ze betalen hier namelijk heel veel geld voor het voor aanzicht van het huis. Ziet er overigens wel heel gek uit zon smal hoog lang huisje.
Eenmaal aangekomen in Ninh Binh was het donker. We werden aan de kant van de weg gedropt, dus we hadden allebei zo iets waar zijn we nu?! We moesten een 200m donker pad af lopen om uiteindelijk bij ons verblijf te komen.
Waar we wakker zouden worden zou dus nog een verassing worden, omdat het al donker was. Het wordt hier glamping genoemd echter is de enige 'luxe' hier WiFi haha! Maar ook dit is weer een leuke ervaring. Bij aankomst werd ons vrijwel gelijk verteld dat we deel mochten nemen aan de new years party. Dus dat hebben we dan ook maar gedaan. Bij aankomst konden we gelijk aanschuiven bij een Nederlandse groep. Heel gezellig! Als eten kregen we hot pot. Een soort Vietnamese gourmetten alleen maak je dan samen voor iedereen met wie je de pan deelt eten. Erg leuk! Na het eten hadden de gekke Vietnamezen spelletjes voorbereid. Ze deelde de groep eerst in tweeën, de dutch people en overig zeg maar. Eerst moesten we allemaal optredens doen met liedjes uit ons eigen land. Voor ons was die de kabouter dans en het lied van cowboy en indianen. Nadien moest je per kamer nummer samen een ballon kapot maken en dat mocht alleen met het lichaam. In de ballon zat een papiertje met je prijs. Wij hadden één hele cola gewonnen! Uiteindelijk sloten ze af met een zelfgemaakte taart en sterretjes. Erg leuk gedaan van de eigenaren. Voor ons Hollanders was het feestje nog niet voorbij. De rest van de Nederlanders had prosecco en bier ingeslagen dus het feest ging door in een van de hutten. Daar hebben we gezellig gekaart en het jaar samen ingeluid. Dat was een erg leuke wending van de avond, wij hadden namelijk verwacht dat er hier in the middle of nowhere niets te doen zou zijn en we samen zouden moeten proosten met de mini prosecco die ik thuis vergeten ben (oeps).
Maar even over onze hut. Ik zal er allereerst een foto bij doen, maar ook enige uitleg geven. We slapen eigenlijk in een grote dorum met daartussen wat bamboe wandjes voor enigzins wat privacy. We staan op palen zo ook onze oprit zeg maar. Aan de achterkant hebben we een soort van kleine tuin waar we twee hangmatten hebben. We kijken uit op een meer en enorme berg. Super gaaf! Maar ook hier word je lekker wakker gemaakt door de dieren. Maar goed het is een heel avontuur. De badkamer en wc delen we en als je staat te douchen kan iedereen je zo ongeveer zien door de bamboe heen, maar hé we zien deze mensen toch nooit meer ;)

Dag 1 Ninh Binh
We slapen hier dus in de middle of nowhere dus heel goed slapen zit er niet in met alle dierengeluiden en de geluiden van onze buren. Maar goed, wij wilde wat avontuur dan zullen we die krijgen ook. Na het ontbijt hadden we besloten om een scooter te huren en de omgeving te gaan verkennen. Onderweg kom je hier veel kippen, Buffalo's en geiten tegen. Geiten kom je hier niet alleen levend tegen maar ook opgezet langs de weg om het vlees te verkopen. Zo slachten ze hier ook kippen langs de weg. Gewoon met zo'n groot mes die ze standaard op zak hebben?! Toen we door de achterbuurten reden zagen we ook verschillende plekken waar hond werd aangeboden op de menukaart. Deze ronde hebben we toch maar overgeslagen. Wat we ook onderweg zagen en wat in Nederland nooit zou mogen was een man die boven op de berg langs een cliff klom om op een geit te jagen.
Bizar was dat. Verder hebben we genoten van de natuur die we zagen. Het zijn dezelfde Karstgebergte als in Halong Bay maar dan op het land. Ook erg mooi! Verder hadden ze hier nog een park met een pegoda en een mega Buddha beeld. In het gehele park hadden ze overal buddhas in verwerkt. In alle muren, overal. Ook iets grappigs, ze vieren hier alle Europese feestdagen niet maar zijn wel lekker vrij. Vandaar dat het ook deze dag erg druk was met lokale toeristen. Voor hen waren wij dan ook een attractie, ze riepen continu hi! Hi! Hi! En dan schattig lachen en zwaaien. Ze zijn echter te beleeft om te vragen om een foto. Dus nemen ze die zodra wij even niet kijken of voorbij zijn.  Daarnaast zijn we ook bij mooie meertjes uitgekomen waar heel veel bruidjes te zien waren. Deze werden helemaal opgemaakt en opgedoft om vervolgens elkaar af te wisselen voor een fotoshoot.
Uiteindelijk bij het diner uitgekomen bij de groep Nederlanders waarmee we oud en nieuw hebben doorgedaan en zijn we op tijd gaan slapen.

Dag 2 Ninh Binh
Na een dagje scooteren gister hebben we vandaag lekker Hollands de fiets gepakt. We zijn richting het stationnetje gefietst vanwaar de boten varen. Je kan hier twee boottochten doen; tam coc en Thrang Nha. De boottocht in Tam Coc is het mooiste in de zomer en de tocht in Thrang Nha in de winter. We kozen voor route 2, deze gaat door de grotten. En dat door de grotten varen was best een uitdaging. We moesten regelmatig bukken voor staligtiet. Maar wat ontzettend gaaf, in Bart zijn woorden: net de droomvlucht uit de Efteling. Het is ook hier ontzettend mooi. De film van King Kong (de nieuwste) is voor een deel hier opgenomen en voor een ander deel in Halong Bay. Maar eigenlijk wel heel erg zielig voor de vrouw die ons twee uur lang vooruit heeft geroeid. Zo'n klein tenger vrouwtje die niets bij te zetten heeft moet dan zo'n boot met minstens 4 personen twee uur lang roeien. Wij zaten met een Vietnamees koppeltje in de boot die samen op Honeymoon waren. Maar het leuke aan de Vietnamezen is: ze blijven altijd zo schattig lachen.
Maar toen verrastte het weer ons. We kregen namelijk echt Hollands weer. Het bleef maar regenen, maar gelukkig hebben wij Nederlanders dan gewoon een poncho in de rugzak zitten. We zijn nog op een andere set geweest van de nieuwe king kong film. Uiteindelijk uit het bootje wilde we wat gaan eten, maar het regende nog steeds. Toch maar de fiets op gestapt en doorgefietst. Eigenlijk stond voor deze middag een berg klimmen op het programma, maar door de regen en de mist zou dit zonde van onze tijd zijn. Dus maar even op wifi nog wat uitzoeken. Hier vonden we een ticket voor can tho naar phu quok, later in onze reis. Dus maar even een touring bureau binnen gelopen en die konden de tickets €30 pp goedkoper boeken. Hadden we dat toch mooi verdient deze middag. Nu duurt onze reis 55 min vliegen IPV 8-9 uur met bussen. Scheelt toch weer.
En omdat we met het weer niet goed wisten wat we moesten doen hebben we ons zelf verwend met een uur massage. Dus kunnen we straks lekker glibberig de trein in voor 14!!! Uur. Dan laten we het mooie Ninh Binh achter ons en gaan we op weg naar Hoi An!

xxx

• 02 Januari 2018 - 13:02

Francy:

Hoi Michelle en Bart,

Leuk om een keer een totaal andere jaarwisseling mee te maken en zeker zo één als je in je verhaal omschrijft. Mooie foto's ook weer. Even back to basic (ook al noemen ze het daar dus Glamping) is ook wel een ervaring maar gelukkig hoort daar wel wifi bij, dan kunnen we jullie avontuur blijven volgen.
    Heel veel moois nog gewenst in het vervolg van jullie reis!