Serengeti - Reisverslag uit Karatu, Tanzania van Michelle en Bart - WaarBenJij.nu Serengeti - Reisverslag uit Karatu, Tanzania van Michelle en Bart - WaarBenJij.nu

Serengeti

Blijf op de hoogte en volg Michelle en Bart

21 December 2018 | Tanzania, Karatu

Hallo allen,

Na probleemloos de grens te zijn overgestoken mochten we nog eens 4 uur in de auto zitten onderweg naar serengeti! Je wordt bij de grens controle, zo ook op de airport, gecontroleerd op je gezondheid. Je wordt bekeken door middel van straling, je vaccinatie boekje wordt van a tot z bekeken en je temperatuur wordt opgemeten.
Onze temperatuur was wat aan de hoge kant. Niet gek met 25 graden in een auto zonder airco, maar toch.

Het lang in de auto zitten was ontzettend mooi om het straatbeeld van Afrika van dichtbij mee te mogen maken. Dit is ook niet uit te leggen in woorden of vast te leggen in beelden.
Zodra wij voorbij kinderen rijden beginnen ze allemaal te zwaaien.

Uiteindelijk kwamen in het serengeti national park. Dit park is zo ontzettend groot dat je er wel zes dagen kan rond rijden. Het is een mooi landschap, heel divers. We zagen weer veel wildlife. Het allerleukste waren de baby leeuwen. Super cute!
Na een tijdje rijden kwamen we bij ons tentenkamp uit. Het is echt een veld met tentjes. Aan de rand is een ruimte om te eten en een ruimte waar de koks koken. We hebben namelijk bij de grens gewisseld van gids en hebben daarbij onze eigen kok gekregen. De tent is zo klein dat onze bagage er niet bij past.. we liggen op een dun matrasje en helaas geen hoofdkussen. Lekker back to basic. Ik moet eerlijk toegeven dat ik er niet aan gewend raak. Maar het eten was wederom fantastisch en de zonsondergang mocht er ook wel wezen. Ik ben benieuwd wat de eerste nacht ons gaat brengen en welke dieren er komen snuffelen. Onze gids heeft ons beloofd dat dit zou gebeuren, of ik er zo blij mee ben weet ik niet...

Wat een ervaring zo slapen in de wildernis. Je hoort van alles in het kamp en rondom je tent wandelen en je hebt geen idee wat het is. Om de geluiden zo te horen is geweldig. Dan vergeet je even dat je in een vochtig klein tentje ligt. We hadden om 6 uur de wekker gezet om zonsopgang te bewonderen.
Onze gids vertelde dat er vannacht leeuwen rondom het tentenkamp waren. Eenmaal aan het ontbijt hadden we giraffen in de achtertuin, prachtig!

Dit park is zo groot dat het een eigen luchthaven heeft en meerdere tankstations. Vandaag zagen we twee keer een luipaard in een boom, een dikdik (klein schattig mini hertje), Bart die spotte een krokodil, ik spotte daarna twee leeuwen en bij de lunch zaten een soort van grote cavia's. We hadden lunch op een openbare plek waar als enige in het park ook wc's (!) waren.
Bij de plek om te lunchen wad ook de mogelijkheid om een informatie tour van 20 min te krijgen over de wildlife in serengeti national park.
Voordat we na de lunch verder konden met het spotte van dieren moesten we ons melden op de airport van het park. Je moet je namelijk om de 24 uur melden van de overheid, zodat ze weten wie er allemaal in het park zijn.
Zo is het ook dat het eigenlijk niet uitmaakt of je in een hotel slaapt van €1000 per nacht of lekker in de tent. De dieren zijn namelijk overal. De overheid hier zegt namelijk dat wij te gast zijn bij de dieren. Dus als er iets gebouwd wordt mogen daar geen hekken oid omheen, want de dieren moeten zich vrij kunnen blijven bewegen.
Het park hier is ook een stuk netter dan Masai Mara. Ze hebben hier duidelijke paden waar iedereen ook netjes op blijft rijden. In Masai Mara als iemand iets zag dan gingen ze gewoon off road. Soms reden we ook gewoon over het gras, zonder dat er een pad was. Je tast dan wel het park van de dieren aan dus gelukkig doen ze dat hier niet. Aan deze kant van het park, Tanzania kant dus, hebben ze ook wegbewijzering. Daarnaast vertelde onze gids dat er nog maar heel weinig neushoorns zijn. De enige van de big five die we nog moeten. Wat ze gedaan hebben om stropers tegen te gaan is het volgende: ze hebben een device in de hoorn op de neus gestopt. Daar zit een soort GPS systeem in een camera. Daarmee kunnen de onderzoekers hier in het park zien wanneer er iets met de neushoorn aan de hand is. De beelden zijn ook niet beschikbaar verder.
Op dit moment houden ze neushoorns op één afgesloten gebied. Dit om ze te fokken en als er genoeg zijn worden ze weer uitgezet. Dit omdat ze een bedreigde diersoort zijn en ze ze zo proberen te beschermen. In de krater waar we hiernaast heen gaan zouden er nog 22 moeten zijn.

Uiteindelijk hebben wij die middag een deel van de wild migration gevolgd. Echt wauw!!! Overal echt overal waar je keek links of rechts zag je wildebeesten (gnoe). Ik denk dat het er wel 10.000den waren, zonder te overdrijven. Dat was echt fantastisch. Op de terugweg, langs de weg van de migration, spotte we nog twee cheeta's die wilde gaan jagen. Echt heel erg gaaf. De migration heeft een vaste route wat een continu proces is. Alleen de wildebeesten en de zebra's doen mee met de wild migration. De zebra's gebruiken de wildebeesten om de weg te weten. Verder kunnen ze heel goed samen leven. De een ziet goed en kan goed onthouden en de ander ruikt goed dus vullen ze elkaar lekker aan. Tijdens de game drive in de middag raakte we nog een keer vast in de modder. Zo vast dat een andere auto ons er uit heeft moeten duwen. Letterlijk duwen, dus gewoon met een beetje vaart achter tegen de jeep aan rijden om zo zetjes te kunnen geven in de hoop dat je uit de modder raakt. En dat lukte! We hadden vandaag een lange safari van 8-18 inclusief lunch.
Nadien heerlijk gegeten en weer lekker vroeg naar bed. Voor ik naar bed ging liep ik naar de wc en zag ik al een hyena zitten, dus dat zou wat beloven voor de nacht.

Die nacht heb ik niet veel meegekregen wat er allemaal rond het kamp liep. Dit kwam omdat het regende dus was het moeilijk te horen. Het is hier regenseizoen dus het regent best veel. Gister heeft het ook veel geregend en nu bijna de hele nacht. Na een lekker ontbijt en een hele koude douche konden we weer op safari. We hadden vandaag nog een lekker volle dag in serengeti!
En hebben vandaag weer veel mogen spotten. Drie keer een luipaard, drie keer een cheetah, veel leeuwen, een blauwe salamander en twee keer een groep olifanten. Toen we terug naar onze campsite reden zagen we twee olifanten op 40 meter afstand van onze tenten. Super super vet! Die beesten zijn zo gaaf.
Wat nog meer echt vet was, was dat een van de cheeta's die we zagen zijn prooi aan het eten was. Zijn prooi was een gazelle. De andere cheetah die we zagen stak al jagend over. Echt zo cool. Vandaag was het beter weer en sloten we af met een zonnetje. Een voordeel van het regenseizoen is dat je veel katachtige kan spotten, doordat ze niet hoeven te schuilen voor de zon. We kregen weer een heerlijke maaltijd en sloten de laatste dag hier af. In de nacht nog vechtende hyena's rondom de campsite en in de nacht nog wat leeuwen.

Maar bij het ontbijt hadden we wederom een giraf in de "tuin". We konden lekker in het zonnetje wachten tot we bepakt waren om door te gaan naar de krater.
We reden hierheen via het serengeti park.
Onderweg zagen we nog een cheetah. De tussenstand is 7 cheeta's en 6 luipaarden.
Uiteindelijk zijn we de wild migration voorbij gereden. Het was zo gaaf! Je rijdt zo'n 2.5 miljoen wildebeesten voorbij!

Onderweg naar de krater stopte we nog bij een Masai village. Echter houden wij hier echt totaal niet van en vinden het nogal opgezet. Gelukkig bleven we niet lang en gingen we al snel door naar onze campsite!

• 21 December 2018 - 10:54

Opa En Oma :

wat een belevenissen weer opnieuw. op naar de volgende indrukken. we kijken weer uit naar het volgende verslag. grtjs, opa en oma

• 21 December 2018 - 11:37

Rob, Wendy, Chayenne En Jady:

Weer een schitterend verhaal!!! Hopelijk zien jullie in de kater de neushoorns nog. Is het plaatje, wat eigenlijk al perfect is, helemaal compleet.
    Veel plezier met het volgend deel van jullie avontuur en fijne kerstdagen.

Veel liefs uit Heeze

• 21 December 2018 - 11:40

Fam Gielen:

Geweldig om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Goed om te horen dat je veel dieren al gespot hebt, het lijkt ons echt een ervaring om in een tent te liggen en niet te weten wat je s'nacht allemaal gaat horen en meemaken, ook wel een beetje spannend lijkt ons.
    We zijn benieuwd naar wat er allemaal nog gaat volgen. Alvast fijne kerstdagen daar vanuit Geldrop!